אומן – חוויה רוחנית

כיצד עיירה קטנה באוקראינה מושכת אליה מליוני תיירים בכל שנה? מהו סוד הקסם של אומן, מלבד ביקור בקברו של רבי נחמן מברסלב? כל מה שאתם צריכים לדעת על העיירה הקטנה והפסטורלית מחכה לכם בכתבה הבאה – דרכי הגעה, מזג האוויר, התניידות ותחבורה, מקומות לינה, אטרקציות מרכזיות, היסטוריה ועוד. ברוכים הבאים לאומן!

אומן – קווים לדמותה

במרחק של 220 ק"מ מקייב, בירת אוקראינה, שוכנת העיר אומן. העיר ממוקמת בתוך מחוז צ'רקסי אובלסט הנמצא במרכז אוקראינה, וחיים בה פחות מ – 100,000 איש. במהלך נסיעתכם ברחובותיה של אומן וגם בדרך אליה, תיתקלו בלא מעט חוות חקלאיות. מיטב התוצרת החלקאית של האיזור המפותח מהבחינה הזו נמכרת בדוכנים ובשווקים הרבים, והאיזור נחשב לעשיר במשאבים חקלאיים.

בעבר הייתה אומן מצודה שקמה כהגנה מול הכוחות הטאטריים. בהמשך, במאה ה- 17, סופחה אומן לאימפריה הרוסית וקמו בה ארמונות מפוארים. במאה ה- 18 וה- 19 הייתה אומן מעוז יהודי מרכזי ובו קהילה יהודית גדולה ומשגשגת – עד לפרוץ מלחמת העולם השניה.

מבחינה ארכיטקטונית, נהנית העיר אומן מסגנונות בניה רבים ומרתקים – ממבנים בסגנון איסלמי, דרך בניה קלאסית של ימי הביניים או בניה סובייטית וספרטנית, לצד מבנים עתיקים במיוחד.

כיום נחשבת אומן לעיר אוניברסיטאית מרכזית, זאת הודות לעובדה שקיימות בה שתי אוניברסיטאות בולטות. בזכות הסטודנטים שנוהרים לעיר מכל רחבי אוקראינה, נהנית אומן מאווירה תוססת.

אקלים ומזג אוויר

האקלים באומן הוא אקלים מדברי ממוזג וקר. בחודשי החורף (נובמבר – אפריל) קר מאוד ומושלג, הטמפרטורות צונחות אל מתחת לאפס (עד למינוס 25 מעלות) והדרכים משובשות וקשות לתנועה.

בחודשי האביב (אפריל) והסתיו (אוקטובר), מתאפיין מזג האוויר בתנועה הפכפכה, עם נטיה לקור ולגשם. בקיץ, לעומת זאת (יוני – ספטמבר) תוכלו ליהנות ממזג אוויר נעים וחמים למדי. יחד עם זאת, צפו גם לימי גשם – מאחר וגשם, גם אם קליל, יורד כל השנה.

טיסות לאומן

לחברות רבות טיסות ישירות לקייב, כאשר חלקן הן טיסות "אל על" סדירות (מספר טיסות קבועות על קו ישראל – אוקראינה), חלקן טיסות השייכות לחברת התעופה הרשמית של אוקראינה וחלקן טיסות של חברות תעופה זרות הממריאות אל בירת אוקראינה. על אף שרוב הטיסות מישראל נוחתות בקייב הממוקמת, כאמור, כ- 220 ק"מ מאומן, ישנן טיסות נוספות הנוחתות באודסה, בה נמצא שדה התעופה השני בגודלו באוקראינה, המרוחק כ- 270 ק"מ מאומן.

כמו בכל יעד על פני הגלובוס, גם לאוקראינה יקר יותר להגיע בחודשי הקיץ. בגלל הנהירה ההמונית של אינספור ישראלים לקברו של ר' נחמן מברסלב לקראת ראש השנה – אז מחירי הכרטיסים הם היקרים ביותר. בחודשי החורף, יחד עם זאת, תוכלו להשיג כרטיסים זולים במיוחד.

הגעה לאומן משדה התעופה בוריספול – קייב

הדרך משדה התעופה של קייב לעיר אומן אורכת כשלוש שעות, אותה תוכלו לעשות בנסיעה בכביש אוטוסרדה מהיר. יש כמה דרכים להגיע משדה התעופה אל אומן:

אוטובוס – אוטובוס היוצא משדה התעופה לאומן נחשב לזול במיוחד, והוא עובר בכמה תחנות מרכזיות.

מונית – מונית אקראית בשדה התעופה היא אפשרות ריאלית אף היא, למרות שהיא גם היקרה ביותר (עד 120$ בקירוב). ניתן לתאם מונית מראש ולקבל מחיר טוב יותר, כמובן.

מיניבוס ייעודי – יש לא מעט חברות נסיעות המתמחות בנסיעות לאומן, תוכלו להזמין מראש מיניבוס ייעודי (במיוחד אם אתם קבוצה, או להצטרף לקבוצה קיימת).

התניידות בעיר

התחנה המרכזית של אומן ממוקמת במרחק של חמש דקות מרחוב פושקינה, הרחוב המרכזי של אומן השוכן בקרבת מקום לקברו של רבי נחמן מברסלב. מאיזור זה תוכלו להתנייד בעזרת מונית או בעזרת מונית מקומית. שימו לב שעליכם להצטייד במטבע המקומי – גריבנה, פשוט כי זה משתלם יותר.

באוקראינה כולה קיימת תופעה ייחודית נוספת שתסייע לכם להתנייד בעיר – מוניות מקומיות. מדובר בנהגים הנוהגים ברכבם הפרטי, ואתם יכולים לעצור אותם ממש כמו שעוצרים טרמפ. לפני שתעלו בדקו האם הנהג מוכן לקחת אתכם למקום המבוקש וסכמו על מחיר – הכי פיראטי שיש, אבל גם הכי נוח.

מקומות לינה

כעיר תיירות מתפתחת, נהנית אומן ממגוון רחב של פתרונות לינה לבחירתכם, כשהשאלה המרכזית שצריכה להישאל בטרם תבחרו את מקום הלינה היא לאיזו מטרה הגעתם לעיר. אם הגעתם לעיר לשם ביקור בקברו של רבי נחמן מברסלב, אזי שתוכלו ללון במלוניות, חדרי הארחה ומלונות הנמצאים בקרבת הקבר, חלקם בבעלות יהודית וחלקם אף מציעים ארוחות כשרות במהלך השהיה. אם הגעתם למטרות עסקים, ייתכן ותעדיפו ללון במלונות המספקים גישה נוחה לשדה התעופה ואם אתם בחופשה מפנקת – תוכלו לשקול להתארח במלונות יוקרה מפנקים ברחבי העיר.

 

אטרקציות מרכזיות

כעת, אחרי שהגעתם אל אומן בבטחה והתמקמתם בנוחות במלון – הגיע הזמן לתור את העיר! הנה כמה אטרקציות מעניינות במיוחד מהם תוכלו ליהנות במהלך הביקור שלכם באומן:

  1. קבר רבי נחמן מברסלב

כמה שנים לפני מותו עבר רבי נחמן מברסלב בעיר אומן והחליט שבעיר זו יהיה מקום קבורתו. כשהרגיש שימיו ספורים, עבר להתגורר באומן וכעבור חצי שנה, בשנת 1810 נפטר ונקבר בעיר. מאז ועד היום (למעט תקופת השלטון הסוביטי) מהווה קברו של רבי נחמן מוקד עליה לרגל, בעיקר בראש השנה, על ידי אינספור יהודים מכל העולם, מכל החסידויות, דתיים ושאינם דתיים – המגיעים להתקרב אל הקדושה ואל האווירה המיוחדת השוררת במקום. על פי המסורת, רבי נחמן הבטיח שכל מי שיגיע אל קברו ויאמר פרקי תהילים ואת "התיקון הכללי" – ינצל משאול תחתיות. הבטחה זו מביאה רבבות יהודים מכל העולם בכל ימות השנה (ובפרט בראש השנה). סביב מתחם הקבר תוכלו להיתקל בלא מעט חנויות הנושאות שילוט בשפה העברית ומוכרות אוכל כשר, מזכרות ועוד. אין ספק שמדובר באתר חובה לכל מי שמבקר באומן – לא משנה מהי אמונתו או לאיזה דת משתייך.

  1. גן סופיה

במרחק של כחצי שעה הליכה מקבר רבי נחמן מברסלב נמצא גן יפהפה וירוק העונה לשם "גן סופיה". הפארק נבנה במאה ה- 18 על ידי הגרף פוטוצקי לאשתו האהובה סופיה והוא נחשב לאחד הגנים היפים שיש באוקראינה כולה, עד כדי כך שהלונלי פלנט הגדיר אותו כ"התשובה המזרח אירופאית לגני טווילרי".

הפארק מארח כחצי מליון תיירים במהלך השנה, הוא משמש כאטרקציה תיירותית בולטת ובו תוכלו להתרשם ממעל 2,000 סוגי צמחים ועצים שהובאו מכל רחבי מזרח אירופה, וכן מנהר יפהפה הזורם במרכזו, מפלים קטנים, סלעים ייחודיים וטבע ירוק עוצר נשימה.

הכניסה הראשית לגן נמצאת בחלק הדרומי של העיר (רחוב Sadova), וממנו תוכלו לפסוע בינות לשדירת עצים אירופאית להפליא ובסופה אגם יפהפה ופסלים שנבנו בהשראת הארכיטקטורה ביוון העתיקה.

כיום מתבצעים בחלקים בגן מחקרי יערנות וכן קיימת במקום מעבדת מחקר מתקדמת. כמו כן, יש בפארק כולו פעילות תרבותית עניפה, קונצטרים מוזיקליים ומתקיימים בו אפילו טקסי חתונה.

חסידי ברסלב מגיעים אל הפארק כל אימת שהם פוקדים את קברו של רבי נחמן מברסלב, בשל אמירה של רבי נחמן על יופיו של הגן ושאלתו: "תבואו אלי ולא תבואו לגן סופיה?". שם הם עורכים את מנהג ההתבודדות (דיבור עם הבורא בחיק הטבע, לבד). גם אם אתם לא משתייכים לעדת החסידים – עדיין תמצאו את המקום כיפה במיוחד, מלא שלווה ופסטורליות שאין שניה לה.

 

  1. רחוב פושקינה

הרחוב היהודי הראשי בעיר אומן, המהווה אטרקציה מרכזית ליהודים מכל העולם. הוא ממוקם בין שתי נקודות עניין מרכזיות – האחת היא קברו של רבי נחמן מברסלב והשניה היא  ה"קלויז", בית הכנסת המרכזי בעיר, אליו נגיע מיד. סביב כיכר פושקינה תוכלו ליהנות ממגוון חנויות מזכרות ודוכני מזון, חלקם בבעלות ישראלית, וגם אינספור מוניות, חלפני כספים ומתווכי דירות שיוכלו לסייע לכם להסתדר בעיר. אם תחפשו מזכרות ייחודיות מאומן, בובות בבושקה חסידיות, אוכל כשר או שסתם תחפצו ליהנות מאווירה כמו בעיירה חסידית נשכחת – זה המקום!

  1. ה"קלויז"

בית הכנסת המרכזי בעיר הצמוד לקברו של רבי נחמן הוא איזור שוקק ופעיל במיוחד. במתחם הסמוך לקבר תוכלו ליהנות מפעילויות דתיות מגוונות, ללמוד, להתפלל, לרקוד ולפגוש אנשים מכל גווני הקשת. במרתף בית הכנסת קיימים גם שני מקוואות גדולים, המשמשים בעיקר את עולי הרגל שמגיעים בראש השנה לאומן.

  1. השוק החקלאי – בקרבת מקום לרחוב פושקינה ההומה יחכה לכם שוק חקלאי מקסים ומיוחד במינו, בו תוכלו לשטוף את עיניכם במיטב מוצרי המזון המקומיים, חקלאות עניפה, מזכרות, ביגוד מקומי ועוד. השוק פתוח שבעה ימים בשבוע והוא מהווה הזדמנות נהדרת לחוות את החיים בעיר – ממש כמו מקומיים, וממש כאילו נסעתם אחורה בזמן – הכי אותנטי ומיוחד. אם אתם מגיעים לאיזור, אל תחמיצו ביקור בכנסיית סט. ניקולס העתיקה הנמצאת בסמיכות לשוק.

קניות

אין ספק שקברו של רבי נחמן מברסלב ולהבדיל, גן סופיה, הפכו את אומן לעיר תיירותית ועשירה במיוחד. כיוון שכך, תוכלו ליהנות בה מחווית שופינג נחמדה עד מאוד. מלבד השוק המרכזי, תוכלו להגיע גם אל רחוב רדינסקי הצמוד אל השוק ובו יחכו לכם חנויות איכותיות יותר, כמו חנויות צעצועים, ציוד טיולים וכן קניות פחות מענגות – כגון בית מרקחת, בנק או חנות משקאות.

באיזור מרכז העיר, הממוקם כקילומטר וחצי צפונית לאיזור השוק ורחוב רדינסקי, תוכלו ליהנות ממגוון רחב של חנויות ומרכזי קניות. שם תחכה לכם אירופה במלא הדרה ותוכלו להיתקל במותגים כמו "אדידס" או "נייקי", לצד חנות פרוות המציעה מעילי פרווה הנמכרים באלפי שקלים, מוצרי חשמל מגוונים, בגדים וחנות סלולר.

כדאי לדעת

  • מטבע מקומי – המטבע המקומי באומן, כמו בשאר אוקראינה, נקרא גריבנה. תוכלו להמיר כספים בארץ או לעשות זאת כשתגיעו לקייב.
  • בדקו תמיד את מזג האוויר – כפי שהזכרנו, גם בימי הקיץ מזג האוויר נוטה להיות הפכפך וכדאי להצטייד בבגדים חמים יותר במזוודה. התעדכנו בתחזית מזג האוויר והתכוננו בהתאם. בחורף, אז הטמפרטורות קרות במיוחד, חשוב להצטייד בבגדים חמים ביותר – ביגוד תרמי, נעליים מחממות, כובע צמר, כפפות ועוד.
  • שקע חשמל – כבשאר חלקי אירופה, שקע החשמל בקייב מורכב משני פינים. תוכלו להביא איתכם מהארץ מתאם לשקע המחבר בין השקע הישראלי לבין זה המקומי.
  • מלכודות תיירים – באיזור הרחוב פושקינה תמצאו לא מעט בתי עסק המוכרים את מרכולתם במחירים מופקעים. מרחק של כמה רחובות משם – ותוכלו ליהנות מאותה הסחורה, בהרבה פחות כסף.
  • מזון כשר – בגלל שפע היהודים הפוקדים את המקום, תוכלו ליהנות ממזון כשר במגוון רחב של מקומות – החל מחדר האוכל הנקרא "הכנסת האורחים של גבאי" הממוקם בסמוך לקלויז, דרך אוכל מוכן הנמכר במלוניות המארחים יהודים ועד לבתי עסק הנפתחים במיוחד לקראת ראש השנה ומספקים ארוחות חמות וזולות במיוחד.

אומן היא מקום מושבו של רבי נחמן מברסלב – אבל לא רק. בואו לגלות את העיר האירופאית המקסימה וליהנות מחוויה אותנטית ומעשירה.

אנו מאוד מקווים שחידשנו לכם על המדינה של רבי נחמן. אז אם אתם מחפשים בית מלון באומן, או לטוס לאומן ראש השנה. עכשיו אחרי שאתם מכירים את אוקרינה ואומן יותר טוב תדעו היכן להתעדכן על חדשות אומן.