אתרים היסטוריים באוקראינה

אוקראינה נמצאת בשנים האחרונות בצומת חשובה מאוד בהיסטוריה שלה, לאור הסכסוך המתמשך עם רוסיה. עם זאת, עדיין מדובר במדינה מתויירת עם הרבה מאוד אתרים היסטוריים חשובים מאוד. אוקראינה היא לא רק חלק מברית המועצות, עליו אפשר לדלג בטיול באזור, אלא יעד תיירותי חשוב מאוד, שטומן בחובו כמה אלמנטים שפשוט חייבים לראות. יש המון אתרים היסטוריים באוקראינה, הן גדולים והן קטנים, וכל מי שמגיע לאזור חייבים לעבור בהם, וללמוד קצת על ההיסטוריה האוקראינית המפוארת. יש גם הרבה מאוד עולים אוקראינים בישראל, כך שהנושא יכול לדבר לליבם קצת יותר מלאנשים אחרים.

3 קטגוריות שונות

אפשר לחלק את האתרים ההיסטוריים באוקראינה ל-3 קטגוריות שונות. האחד – אתרי מורשת עולמיים המוכרים על ידי האו"ם, השני הוא שבעת הפלאים של אוקראינה והשלישי הוא אתרים צבאיים ומלחמתיים. כל אחד יכול לבחור לאיזה ז'אנר הוא מתחבר יותר, וכך לסדר לעצמו את הטיול בצורה אופטימלית. כל אחד מהאתרים הללו הוא שונה, אך עם בעל חשיבות גדולה מאוד להיסטוריה ולמהות האוקראינית. כמובן שאפשר לשלב, או ללכת לפי קרבה גאוגרפית, אך החשיבות היא לקרוא, להבין, ולדעת לשלב את ההיסטוריה האוקראינית בטיול שלכם, גם אם מדובר בטיול של בטן גב, או כזה שלאו דווקא כולל התייחסות היסטורית. אי אפשר לעזוב את המדינה מבלי להבין אותה לעומק, באמצעות ההיסטוריה שלה.

אתרי מורשת עולמיים

מבחינת אתרי מורשת עולמיים, באוקראינה ניתן למצוא את קתדרלת סט. סופיה ואת קייב פצ'ארסק לארקה (מנזר המערות), שנמצאים במתחם אחד. מדובר בשני אתרים שהיו חשובים מאוד להיסטוריה הנוצרית באוקראינה ולמעשה עיצוב אותה החל מהמאה ה-17. המרכז ההיסטורי של לבוב למעשה נמצא ברובע העתיק שלה, והוא כולל שוק עתיק ועדות נהדרת לחיים בעיר לפני מאות שנים. הארכיטקטורה במקום היא מרהיבה, ויש בו מגוון רחב של פעילויות. הקשת הגאודטית של סטרוב היא למעשה דרך ארוכה מנורבגיה לים השחור, לאורכה של כל אוקראינה ו-9 מדינות נוספות. הקשת מספרת את סיפורו של כדור הארץ דרך עיניהם של התושבים במקום.

שבעת הפלאים של אוקראינה

שבעת הפלאים של אוקראינה הם אתרים יוצאי דופן ומיוחדים, שכדאי לכל אחד לראות. האתר הראשון הוא פארק סובייסקי, שנמצא באומן, אתר מוכר מאוד לישראלים. הפארק הוא עדות מפורסמת לחיים באוקראינה במאה ה-18, עם עיצובים מיוחדים של צמחיה ואגמים מיוחדים ומעוצבים. שווה ביקור. מנזר המערות שבקייב, עליו כבר דיברנו, הוא עוד אתר מעניין שהוקם בשנת 1015. מדובר באחד המקומות הקדושים והחשובים במדינה ולכן, הוא גם אתר שמור, וגם אחד משבעת הפלאים של המדינה. מדובר בקומפלקס ענק עם כמות עצומה של מערות שכל אחת מהן מספרת סיפור שונה. במקום תוכלו למצוא גם מגדלי פעמון עתיקים וקתדרלה ענקית וחשובה לנצרות.

מרכזים היסטוריים ותרבותיים

המרכז ההיסטורי של חמניץ-פודילסקי הוא עוד אתר מעניין מכיוון שהוא סוג של עדות לכור ההיתוך באוקראינה. אפשר למצוא בו לא מעט עדויות ארכיטקטוניות שונות, ממקומות שונים, כולל טירות, בניינים, קתדרלות ועוד. המקום המרתק כולל שווקים עם השפעות אוקראיניות, ארמניות ופולניות והוא מהווה עדות מעניינת מאוד של התנגשות של תרבויות. חורטיציה זהו אי הקרוב לז'פורז'יה והוא אי מיוחד, מאוכלס וכזה שכולל מוזיאון שמספר על ההיסטוריה של המקום. יש בו מבצר מרשים ועדויות לחיים במקום במאה ה-16. כדי להגיע לחורטיציה תצטרכו להתאמץ ואף להגיע בסירה, אך זה בהחלט שווה את זה. אחד המקומות הכי מיוחדים שיש לאוקראינה להציע.

הפלא האוקראיני-יווני

חרסונס הוא עוד פלא אוקראיני, אשר מביא את הקשר היווני לאוקראינה. המקום נראה כמו יוון העתיקה, כאילו הזמן עצר מלכת. השם היווני אף מסגיר את הנראות של המקום ויש בו גם פארק ארכיאולוגי, בו אנשים יכולים לראות את ההשפעות היווניות, הרומאיות והביזנטיות במקום. קתדרלת סט. סופיה היא עוד מקום שנחשב גם לאתר שימור היסטורי וגם לפלא מקומי, מפני שהיא הפנים של אוקראינה. הקתדרלה הוקמה בשנת 1037, והמקים שלה, ירוסלב החכם, הוא נכס צאן ברזל בהיסטוריה האוקראינית. האתר האחרון ברשימת שבעת הפלאים של אוקראינה הוא מבצר חוטין, שנבנה במאה העשירית לספירה. הוא נמצא על הגבול שבין אוקראינה לרוסיה והוא מאוד מזכיר את ימי הביניים וימים פשוטים יותר. יש רק לקוות שאם יהיה אכן עימות אוקראיני-רוסי, ששום דבר לא יקרה לאתר המיוחד הזה.

אתרים צבאיים מפוארים

ברשימת האתרים הצבאיים של אוקראינה ניתן למצוא בראש ובראשונה את האתר בו נערך הקרב על פולטבה. מדובר באחד הקרבות המפורסמים של צבא אוקראינה והוא נערך בשנת 1709. בקרב, ניצח הצבא של פטר הגדול את צבא שבדיה והשאיר את האדמות בשליטה מקומית. אתר נוסף הוא אתר המצור על סטאברופול, שהתקיים במשך 3 שנים (1853 – 1856), בהם הצבא הרוסי הגן על האזור מפני מתקפות של הצבא העותמאני. מדובר במבצר גדול ומרשים במיוחד. באוקראינה יש 4 "ערים גיבורות", כאשר מדובר בתואר שהוענק ל-13 ערים סובייטיות. באוקראינה מדובר באודסה, סטאברופול, קייב וקרח, אשר כל אחת מהן מציינת את הסיפור בדרכה שלה ועם אתרים קטנים בכרך.

היטלר והקשר הישראלי

האתר הצבאי האחרון הוא ווהרוולף, שהיה המטה הגרמני באוקראינה במהלך מלחמת העולם השנייה. היטלר שהה במקום במספר מקרים, וכעת מדובר בבונקר מעט הרוס, אך עם משמעות היסטורית גדולה. כאמור, אוקראינה מלאה באתרים היסטוריים יוצאי דופן, שכדאי מאוד לבקר בהם, ולפחות לקרוא עליהם כדי להעריך את המורשת האדירה של המדינה הזו, שיש לה זיקה גדולה מאוד לישראל בשלושת העשורים האחרונים. כאשר המצב הצבאי במדינה רגוע, שווה בהחלט לבקר בה ולהבין מה מקומה בהיסטוריה האירופאית במהלך אלף השנים האחרונות.

אנו מאוד מקווים שחידשנו לכם על המדינה של רבי נחמן. אז אם אתם מחפשים בית מלון באומן, או לטוס לאומן ראש השנה. עכשיו אחרי שאתם מכירים את אוקרינה ואומן יותר טוב תדעו היכן להתעדכן על חדשות אומן.