כמה עובדות שכנראה לא ידעתם על אומן

את המילים "אומן אומן ראש השנה" כולנו יודעים לדקלם מתוך שינה, כולנו מכירים את תפקידה החשוב של העיר עבור חסידי ברסלב ורובנו גם היינו בה לפחות פעם אחת – אך האם אתם באמת יודעים הכל על אומן? הנה כמה עובדות מרתקות הנוגעות להיסטוריה של העיר, דברים מיוחדים שתוכלו למצוא בה וכמה פרטים מעניינים על מקומות שכולנו מכירים בעיר. מוכנים? יוצאים לדרך!

אומן: כבר מהאלף השלישי לפני הספירה –

לאוקראינה יש עבר מפואר במיוחד המתוארך אלפי שנים אחורה, וגם אומן לא נופלת בסטטיסטיקה. על אף שהיסטוריונים לא יודעים לומר בדיוק מתי יוסדה העיר, העדויות הממשיות הראשונות ליישוב 'אנושי' במקום נצפו כבר באלף השלישי לפני הספירה, אם כי לא באופן רציף. העדויות הכתובות הראשונות, לעומת זאת, התקבלו במאה ה-15, אז הועברה העיר לשליטת אציל פולני בשם כלינוסזכי.

מרוב יהודי למיעוט נכחד –

בתחילת המאה ה-20, מספר היהודים באומן הגיע ל-18,000, שהיוו כ-2/3 מתושבי העיר כולה – אחוז מכובד ללא ספק. לאורך השנים אירעו באומן פוגרומים רבים, רובם כוונו כנגד יהודים, וכמות היהודים בעיר הצטמצמה פלאים. בשנת 1941, כשהכיבוש הנאצי הגיע לאומן, היו בה 15,000 יהודים – כמעט כולם נרצחו, גורשו ונטבחו. כיום חיים בעיר כ-50 יהודים בלבד, זאת מבלי להחשיב את רבבות היהודים המגיעים מכל רחבי העולם אל קברו של רבי נחמן מברסלב.

אחד הגנים היפים בעולם –

גן סופיה הוא אחד הגנים היפים והמיוחדים באומן. עד כמה יפה? מדריך הטיולים Lonley planet אף כינה אותו כ"התשובה המזרח אירופאית לגני טווילרי" הפריזאיים. הפארק זרוע כולו בצמחים יפהפיים ומעוצבים, סביבו עובר נהר ומפלים קסומים והאווירה כולה מרגישה כאילו נלקחה מיצירת אמנות עתיקה ומרהיבה. בחודשי הקיץ נערכים בגן פסטיבלים, קונצרטים והופעות מיוחדות.

למה קוראים ל'גן סופיה' כך? –

מיהי אותה סופיה, על שמה נקרא הגן? ובכן, מדובר ברוזנת ממוצא יווני, שנישאה פעמיים בטרם נישאה לסטניסלב פוטוצקי, מי שבנה לכבודה את הגן.

כמות מבקרים עצומה –

עם כל הכבוד לפארק סופיה (ויש בהחלט כבוד), מרבית המבקרים שמגיעים לאומן עושים זאת כדי לפקוד את ציונו של רבי נחמן מברסלב. ככל שחולפות השנים, מתבררות מימדיה של התופעה, שעושה רק טוב לתיירות המקומית. מדי יום יוצאות מישראל 7 טיסות לקייב, עיר הבירה של אוקראינה, רובן מאוכלסות בחסידי ברסלב. על פי הנתונים שמסרה רשות התעופה האוקראינית, מספר המבקרים הממוצע המגיע לאומן מדי שנה חצה מזמן את רף הרבע מליון, מחירי הנדל"ן בעיר הולכים ועולים ומרכזי הקניות שוקקים חיים מתמיד. בנוסף, התעבורה הגדולה של יהודים במקום הובילה את ראשי היהודים במקום ליזום פתיחת מסעדות כשרות במקום ואפילו לייסד כשרות מקומית, לטובת היהודים הרבים הפוקדים את האזור.

אנו מאוד מקווים שחידשנו לכם על המדינה של רבי נחמן. אז אם אתם מחפשים בית מלון באומן, או לטוס לאומן ראש השנה. עכשיו אחרי שאתם מכירים את אוקרינה ואומן יותר טוב תדעו היכן להתעדכן על חדשות אומן.